شباهت ها و تفاوت های هفته نخست لیگ پانزدهم و شانزدهم
آمار و نتایج مسابقات هفته نخست لیگ شانزدهم از جنبه های مختلفی با لیگ فصل قبل قابل مقایسه است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هفته نخست لیگ شانزدهم فوتبال کشور از روز چهارم مرداد آغاز شد و بار دیگر همه امیدها به پیشرفت فوتبال ایران نسبت به گذشته زنده شد. از آنجا که مهم ترین ویترین فوتبال هر کشور مسابقات لیگ آن است، با مقایسه متغیرهای آماری هفته اول لیگ برتر امسال با سال قبل، نتایج جالبی به دست می آید.

تساوی های زیاد، طبیعت هفته اول

مسابقات ابتدایی لیگ همیشه با احتیاط همراه است. آغاز دیرهنگام تمرینات از یک سو و همچنین بدنسازی های سنگین و بعضا غیر اصولی مانع از مشخص شدن توانایی اصلی تیم ها در چند هفته آغازین می شود.در اولین نگاه چیزی که کامل توجه را به خود جلب می کند، تعداد زیاد مساوی ها در هفته اول است. در حالی که هفته نخست لیگ پانزدهم با پنج تساوی پیگیری شد، در لیگ جدید فوتبال هم از هشت بازی ابتدایی 4 مسابقه به تساوی انجامید. این درصد بالای تساوی ها احتمالا به رعایت جانب احتیاط به وسیله مربیان لیگ برتری و مقدم دانستن اصل نباختن از سوی آنها ارتباط دارد.

برنده های هفته نخست؛ خبری از تیم تکراری نیست!

همانطور که گفته شد، در هفته اول لیگ پانزدهم 5 بازی به تساوی انجامید و این یعنی سه تیم موفق به شکست حریفان خود شدند. این سه تیم عبارت بودند از: سپاهان، ملوان و استقلال خوزستان؛ جالب اینجاست که هیچکدام از این تیم ها در پایان فصل به سرنوشتی که می خواستند، نرسیدند. ملوان که در عین ناباوری پس از سال ها با لیگ برتر خداحافظی کرد، سپاهان پس از گذراندن یک فصل بسیار ضعیف در رده نازل یازدهم قرار گرفت و استقلال هم اگرچه سهمیه آسیا را کسب کرد، نتوانست رضایت هوادارانش را کسب کند.

در هفته اول لیگ شانزدهم اما 4 تیم بازی های خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند. نکته جالبی که در این مورد وجود دارد این است که هیچ کدام از تیم های برنده فصل قبل، در هفته نخست این فصل توفیقی نداشتند و برنده های این فصل، 4 تیم دیگر هستند. از 3 برنده فصل گذشته، ملوان که به لیگ یک سقوط کرد و این فصل در لیگ برتر نیست. سپاهان در خانه متحمل شکست یک بر صفر مقابل پدیده شد تا کماکان زنگ خطر را بشنود و استقلال هم در نمایشی ضعیف، مقابل نفت تهران در ورزشگاه آزادی به تساوی رسید.

اما 4 برنده این فصل تیم های پرسپولیس، سیاه جامگان، ماشین سازی و پدیده بودند. پدیده همانطور که گفته شد، در اصفهان سپاهان را شکست داد. سیاه جامگان که به سختی از سقوط فرار کرده بود، دست به کار بزرگی زد و ذوب آهن، قهرمان جام حدفی، را در مشهد مغلوب کرد. تیم ماشین سازی، یکی از تازه وارد های این فصل که اتفاقا امید فراوانی به بقا در لیگ برتر دارد، اولین گام خود پس از 20 سال در سطح اول فوتبال کشور را محکم برداشت و موفق شد در اهواز فولاد را شکست دهد. در پایان هم تیم پرسپولیس بود که علی رغم سال های گذشته لیگ را با برد آغاز کرد و با یک گل از سد سایپا گذشت.

میزبان ها بدتر از پارسال؛ چرخش 180 درجه ای سیاه جامگان

در هفته نخست لیگ پانزدهم، تیم های ملوان و سپاهان موفق به پیروزی در خانه خود شدند و سیاه جامگان نیز تنها میزبان بازنده هفته بود ضمن اینکه بقیه میزبان ها به تساوی رضایت دادند. با این حال در لیگ جدید، تیم های سایپا، سپاهان و فولاد در خانه تن به شکست دادند و اتفاقا این بار تیم سیاه جامگان به عنوان تنها میزبان برنده هفته نخست لقب گرفت. تحول جالب مشهدی ها از شکست مقابل استقلال تا پیروزی مقابل ذوب آهن در نوع خود جالب است. به هر ترتیب با احتساب 3 شکست برای تیم های میزبان و همچنین عملکرد نه چندان خوب استقلال تهران، تراکتورسازی تبریز و صبای قم در خانه، می توان هفته نخست لیگ شانزدهم را برای میزبان ها ضعیف تر از مقطع مشابه فصل گذشته قلمداد کرد.

مدافع عنوان قهرمانی در هفته نخست چه کرد؟

در روز پایانی لیگ چهاردهم، سپاهان اصفهان به عجیب ترین شکل ممکن تراکتورسازی و نفت را پشت سر گذاشت و به مقام قهرمانی رسید. همین تیم قهرمان در نخستین هفته لیگ پانزدهم به مصاف استقلال خوزستانی رفت که با گریختن از سقوط، به زحمت در لیگ ماندنی شده بود. وقتی سپاهان استقلال خوزستان را در هفته نخست یک بر صفر شکست داد، همه تصور می کردند یک بار دیگر طلایی های اصفهان برای قهرمانی و آبی های خوزستان به امید بقا در لیگ می جنگند اما در میان بهت و حیرت همگان، استقلال خوزستان لیگ پانزدهم را با شایستگی فتح کرد و سپاهان به شکلی کابوس وار، فصل را با مقام یازدهمی به پایان برد.

حالا در فصل شانزدهم لیگ برتر، مدافع عنوان قهرمانی در دیداری سخت و جذاب، از تراکتورسازی پرستاره یک تساوی گرفت و به نوعی از تبریز گریخت. باید منتظر ماند و دید سرنوشت قهرمان لیگ پانزدهم، در فصل جدید به کجا می انجامد.

عملکرد تیم های تازه صعود کرده؛ امسال قدم نو رسیده ها مبارک بود

پس از باقی ماندن استقلال خوزستان در لیگ برتر، در فصل پانزدهم تنها دو تیم سیاه جامگان و استقلال اهواز تازه وارد های لیگ برتر محسوب می شدند. استقلال اهواز با وجود اینکه درنیم فصل دوم خیلی راحت حساب خود را از بقیه جدا کرد و مدعی شماره یک سقوط لقب گرفت، در هفته نخست لیگ کارنامه بدی نداشت و در قم با صبای علی دایی به تساوی بدون گل دست یافت. سیاه جامگان هم که در پایان به سختی خودش را در لیگ نگه داشت، در هفته اول لیگ فصل گذشته در خانه نتیجه را به استقلال تهران واگذار کرد.

در فصل جاری اما تیم های تازه لیگ برتری شده، گام اول را محکم برداشتند. ماشین سازی به نحوی که اشاره شد، فولاد را در گرمای طاقت فرسای اهواز شکست داد تا صدرنشین هفته اول لیگ نام بگیرد. در طرف دیگر، تیم های پیکان و صنعت نفت که هردو لیگ را در خانه حریفان آغاز کردند، هرکدام یک امتیاز ارزشمند را به ترتیب از گسترش فولاد و صبای قم گرفتند. این عملکرد، یعنی 7 امتیاز از 3بازی، می تواند برای این تیم ها بسیار امیدوارکننده باشد و احتمالا نویدبخش یک رقابت جذاب در نیمه پایینی جدول لیگ شانزدهم خواهد بود.

...و در پایان، میانگین گل هفته نخست لیگ برتر


سه تساوی بدون گل در هفته نخست لیگ پانزدهم کار خودش را کرد و در پایان شاهد رد و بدل شدن 13 توپ از خط دروازه ها در این هفته بودیم که میانگین 1.6 گل در هر بازی را برای افتتاحیه لیگ به ثبت رساند. در اولین هفته لیگ امسال هم به رسم همیشه گل های زیادی به ثمر نرسید و میانگین1.7، ماحصل چهارده گلی بود که در هشت بازی این هفته زده شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ورزشیاجتماعیفرهنگیسرگرمی
برچسب‌ها: لیگ برتر ، لیگ برتر فوتبال ، لیگ شانزدهم ، پرسپولیس ، استقلال ، هفته نخست

تاريخ : شنبه 9 مرداد 1395 | 14:46 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس